Timpul.md

Afaceri 16 Decembrie 2009 | 21:52

Batalia pentru duty free sau de ce si despre ce tace Le Bridge?

Materialul din aceasta pagina nu e o investigatie jurnalistica si, cu atat mai mult, nu e o tentativa de a lua partea uneia dintre taberele aflate in conflict. Este o incercare de a dezvalui mecanismul prin care fosta guvernare promova o politica selectiva si protectionista chiar fata de unii investitori din economie.

De cateva saptamani incoace, pe piata magazinelor duty free din R. Moldova s-a declansat un adevarat razboi. Batalia cea mare se da in jurul spatiilor utilizate, pentru comercializarea marfurilor scutite de taxe, din Aeroportul International Chisinau. Reprezentantii unei parti - si anume, ai proaspetei aparute in domeniul duty free Companii „Le Bridge” - acuza statul, dar si concurentii (unii dintre care, cu o experienta mult mai bogata de activitate) ca le pun bete in roate, ca-i impiedica sa activeze si ca, astfel, sunt incalcate drepturile unui mare investitor strain in tara noastra. Cealalta parte tace, dar… merge in justitie pentru a-si face dreptate. Marti, la Curtea de Apel Economica, a avut loc prima sedinta in procesul intentat de Compania „Dufremol” pe numele Aeroportului International Chisinau si al Companiei „Le Bridge” privind ilegalitatea darii in arenda, pentru aceasta din urma, a spatiilor pentru magazine duty free in incinta Aeroportului Chisinau.

Conditiile tehnice, incalcate din start

Despre faptul ca magazinul „Le Bridge Duty Free” din incinta Aeroportului International Chisinau s-a inchis… cu putin inainte ca sa se deschida, s-a scris mult in ultimele saptamani. Dl Arif Frank Charles, presedintele Companiei „Le Bridge Corporation Ltd.”, a adresat in acest sens chiar si o petitie presedintelui interimar al R. Moldova, dl Mihai Ghimpu. Ceea ce nu spune nici dl Franck Arif, nici juristii ce reprezinta „Le Bridge”, este ca s-a ajuns la aceasta situatie dintr-un motiv foarte simplu: „Le Bridge” a incalcat conditiile tenderului castigat in 2008.

Cel putin, asta rezulta din „Monitorul Oficial” din 26 februarie 2008, unde e publicata Hotararea Guvernului nr. 172 din 18 februarie 2008 „Privind dezvoltarea retelei de magazine duty free la punctele internationale de trecere a frontierei de stat”. Vorba e ca, in „Conditiile tehnice” ale tenderului, publicate pe aceeasi pagina a „Monitorului…”, figureaza cinci puncte vamale la frontierele terestre dintre R. Moldova si Romania, si anume: Costesti-Stanca, Cahul-Oancea, Leuseni-Albita, Sculeni, Ungheni-Costesti. Magazinul din incinta Aeroportului International Chisinau ar fi al saselea din lista, doar ca despre acesta in Hotararea Guvernului nu se sufla o vorba…

Asadar, tenderul asupra caruia insista „Le Bridge” in toate demersurile sale nu vizeaza si Aeroportul International Chisinau. „De aceea, dreptul de plasare a magazinului sau in incinta Aeroportului a fost insusit de catre dl Arif nu in baza Legii, ci in pofida legislatiei”, afirma, intr-un comunicat de presa din 26 noiembrie 2009, „Dufremol” SRL, una dintre companiile care de asemenea a participat la tenderul anuntat in 2008 de Guvernul condus pe atunci inca de premierul Vasile Tarlev () si organizat de Ministerul Economiei si Comertului, care-l avea in frunte pe celebrul Igor Dodon. „O alta intrebare este cum a reusit „Le Bridge” sa faca acest lucru, de vreme ce „Dufremol”, operatorului duty free in exercitiu la Aeroport, de multe ori i-a fost refuzata cererea de extindere a suprafetelor magazinelor sale?

Cauza - conform declaratiilor administratiei Aeroportului - e ca in spatiile libere trebuie sa fie amplasat restaurantul pentru pasageri si alte incaperi importante pentru serviciile Aeroportului. Dar anume suprafetele restaurantului au fost transmise „Le Bridge” pentru magazine! Cum s-a intamplat acest lucru? Acum aceasta intrebare tine de competenta instantelor judecatoresti”, continua, in acelasi comunicat, „Dufremol”. Cu aceeasi „consecventa” nu s-a permis extinderea nici pentru „Moldclassica int”, companie care de asemenea are un magazin la Aeroport. In schimb, in fata unui operator nou si, practic, fara experienta in domeniu s-au deschis toate usile…

Nici experienta, nici logica

Apropo de experienta. In „Conditiile tehnice” ale tenderului, publicate in acelasi „Monitorul Oficial” din 26 februarie 2008, punctul 2.3, alineat 8 specifica expres: „Ofertantul trebuie sa prezinte dovada unei activitati nu mai mica de cinci ani in domeniul dat”. Adica, experienta a fost una dintre conditiile de participare si - foarte important! - de castigare a tenderului. Doar ca, se pare, a fost o conditie formala, caci, spre surprinderea tuturor, a castigat „Le Bridge” care, cu exceptia a cateva mici tentative, nu se poate lauda cu o experienta de succes in domeniu.

Si „Dufremol”, si „Moldclassica” si-au exprimat nedumerirea in legatura cu decizia comisiei care a organizat si a desfasurat tenderul, atragandu-le membrilor acesteia atentia, in mod special, asupra detaliului cu „dovada unei activitati nu mai mica de cinci ani in domeniul dat”. Raspunsul unora dintre cei cu „cu painea si cutitul” a fost pe cat de simplu, pe atat de confuz: „Aici scrie businessul dat, nu businessul duty free”. Dar, daca „businessul dat” in cadrul unei hotarari privind activitatile duty free inseamna altceva decat duty free, atunci logica nu ne mai este de ajutor.

Dar sa revenim la oile noastre. Din cele expuse pana acum este evident ca, chiar sa fi avut experienta necesara, faptul ca a castigat tenderul pentru cele cinci puncte vamale la frontiera terestra a R. Moldova nu-i dadea Companiei „Le Bridge” dreptul sa opereze si la Aeroport. Cu toate acestea, magazinul „Le Bridge Duty Free” era cat pe ce sa se deschida, s-a dat chiar si o petrecere grandioasa cu vedete de cea mai inalta categorie si doar decizia judecatii a stopat acest proces.

Toate firele duc la Ministerul Economiei si Comertului

Acum, reprezentantii „Le Bridge” tuna si fulgera, acuzand si statul, si cele doua companii concurente de faptul ca-i pericliteaza activitatea. E adevarat, concurentii au atacat in instanta Contractul de arenda dintre „Le Bridge” si Aeroportul International Chisinau. Acesta din urma, intru executarea Incheierii Judecatoriei Economice de Circumscriptie din aceeasi zi, a aplicat masurile de asigurare si a suspendat contractul de locatiune a spatiilor ocupate de magazinul „Le Bridge Duty Free”. Dar problema, de fapt, nu e nici in concurenti, nici in Aeroport. Lucrurile sunt simple si se afla in vazul tuturor celor care vor sa le vada: magazinul construit de „Le Bridge Corporation Ltd” in Aeroportul International Chisinau e… putin ilegal, din care motiv instanta a si luat decizia de a-i suspenda activitatea. De ce, totusi, acest lucru a fost posibil? Si cine e de vina ca a admis aceasta situatie?

Franck Arif, directorul general „Le Bridge Corporation Limited”, recunoaste ca tenderul anuntat la 18 februarie 2008 si castigat de ei se referea doar la punctele de trecere a frontierei terestre dintre R. Moldova si Romania. „...Dar parca vine cineva in Aeroport asa samavolnic si incepe o constructie de proportii? Atunci cand „Le Bridge” si-a definitivat strategia de dezvoltare a retelei si a hotarat sa lucreze pe segmentul luxury, a devenit clar ca aceasta strategie poate fi realizata doar in cazul in care va detine si un magazin in Aeroport, altminteri acesti producatori nici nu discuta cu tine.

Atunci a fost elaborat un plan de afaceri pentru un magazin aditional in aceasta locatie, prezentat Ministerului Economiei si Comertului, care a si eliberat licenta respectiva”, spune el in TIMPUL din 27 noiembrie. Iar in „Declaratia pentru presa” publicata la 2 decembrie, avocatul Ion Paduraru, reprezentantul dlui Arif Franck Charles, afirma: „Ca rezultat al Concursului public privind crearea retelei din cinci magazine duty free in punctele de trecere a frontierei de stat, organizat in baza Hotararii Guvernului nr. 172 din 18 februarie 2008, precum si in baza altor doua licente, ICS „Le Bridge Corporation Limited” SRL a construit sapte magazine duty free la punctele de trecere a frontierei de stat: Costesti-Stanca; Cahul-Oancea; Leuseni-Albita; Sculeni; Ungheni-Cristesti, Giurgiulesti si Aeroportul International Chisinau”.

Iata, deci, ca timp de un an si jumatate, celor cinci magazine stabilite explicit in „Conditiile tehnice” ale tenderului anuntat in februarie 2008 li s-au adaugat inca doua - la Giurgiulesti si la Aeroportul International Chisinau. Si acest lucru, din cate se vede pana aici, a fost posibil datorita faptului ca Ministerul Economiei si Comertului, condus de imaculatul ministru Igor Dodon, a eliberat „separat” si, de ce nu?, preferential, doua licente suplimentare de activitate pentru „Le Bridge”.
Acum, domnul Dodon sta bine mersi in Parlament, iar tenderul cu bucluc - care nu e altceva decat opera fostului guvern - face rau antreprenorilor si mai ales imaginii R. Moldova. Iar noul guvern trebuie sa descurce itele incalcite de guvernarea comunista. Incalcite, din cate ne convingem, cu buna stiinta si deloc dezinteresat.

Alexandru Josu, pentru TIMPUL
 

  • Un articol de:

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus