Timpul.md

Actualitate 28 Mai 2018 | 14:37

CANNES-18. Post-scriptum cu un posibil happy-end

Filmul „Donbass", cu Oleg Mutu și Valeriu Andriuță, a obținut premiul Un Certain Regard pentru regie.

Bulevardul Croisette e pustiu după ce trece Cometa Marelui Festival Internațional de Film de la Cannes, lăsând în urmă amintiri, paiete, iluzii și filme… Iar cele rostite de criticul și eseistul Gilles Jacob, artizanul festivalului, fondatorul Atelierului Cinefondation, la ceremonia de premiere a filmelor de școală, se referă la toate cele 200 de pelicule, înscrise în competiția oficială și în secțiunile paralele: „Cei care nu sunteți premiați acum, nu va descurajați. Acest juriu a decis așa, un alt juriu va aprecia altfel. Important e să vă aflați aici, cu filmele voastre.”

Trei dintre participanți se află în arest

Într-adevăr, toți cineaștii proiectați în sălile cele mai performante din lume de la Cannes sunt câștigători. Perdanți nu există pe această extraordinară platformă de promovare. Ediția a 71-a a festivalului a demonstrat nivelul înalt al producției filmice mondiale nu doar din punct de vedere estetic, dar și civic, și etico-moral. De altfel, a existat și un premiu pentru promovarea civismului, Prix de la Citoyenite.
Membrii juriului, cineaștii și criticii de film, toată comunitatea cineastică și-a exprimat, în repetate rânduri, solidaritatea cu regizorii Kirill Serebrennikov şi Jafar Panahi, care n-au putut veni la festival, fiind plasați în arest la domiciliu, dar și cu Oleg Sențov, cineastul ucrainean, condamnat la 20 de ani de detenție, pentru că a protestat contra anexării Crimeii de către Rusia. Și pentru că în competiţia oficială din acest an au fost proiectate 21 de lungmetraje din ţări cu o bogată tradiție culturală, precum Franţa, SUA, Italia, Iran, Rusia, China și Japonia, președinta juriului, australiana Cate Blanchett, a recunoscut că jurații săi au avut o misiune aproape imposibilă, desemnând câștigătorii celor șapte premii. Pare incredibil, dar au rămas nepremiați marii maeștri Jean-Luc Godard, Asghar Farhadi, Matteo Garrone, Kirill Serebrennikov. „Nu judecăm, alegem!”, a declarat Cate Blanchett chiar în ziua deschiderii festivalului, acompaniată în surdină de melodia Les Moulins de mon cœur de Michel Legrand. Ceilalți jurați au fost Ava DuVernay, Denis Villeneuve, Kristen Stewart, Léa Seydoux, Chang Chen, Robert Guédiguian, Khadja Nin şi Andrey Zvyagintsev. Palmaresul a fost echilibrat, bogat ca niciodată, s-a decernat și un trofeu special, Palmierul de Aur, pentru legendarul Jean-Luc Godard, prezent în competiția oficială cu „Image Book ”. S-au acordat, de asemenea, cu titlu de excepție, alte două premii Ex-aequo, pentru scenariu.

Cum s-au aranjat cărțile după 12 zile de festival

Premiul Palme d’Or a revenit peliculei „Shoplifters” de Kore-Eda Hirokazu. Este o poveste despre copii care, pentru a supraviețui, fură din supermarkete. Interpreți extraordinari scot la iveală relații interumane sensibile, o duioșie a imaginii cum rar se întâmplă, lumină caldă, după cum se întâmplă de obicei în lucrările acestui cineast japonez concentrat pe istorii simple, pe portretizarea făpturilor blânde și generoase, care provin din medii sociale modeste.

Marele Premiu al Juriului a fost acordat filmului „BlacKkKlansman” de Spike Lee. O dramă satirică, plină de umor și suspans, a unui polițist de culoare infiltrat în societatea închisă a organizațiilor rasiste din SUA.

Premiul Juriului – „Capernaum” de libaneza Nadine Labaki. Un film foarte apreciat și de critica de specialitate, și de spectatori. În pofida bugetului mic, pelicula este excepţională. Echipa de creaţie a filmat 520 de ore la diferite instituții pentru minori, din care la Cannes au ajuns puţin mai mult de două ore. Subiectul este șocant: un copil de 12 ani, care nu are nici adeverință de naștere, căci aceasta costă mai mult de 100 de dolari, își dă în judecată părinții pentru că… l-au adus pe lume. E tabloul unei lumi dușmănoase, care nu e în stare să propună nimic bun celor fără acte.

Premiul pentru regie – „Cold War/ Zimna Wojna” de Pawel Pawlikowski. Un poem muzical dramatic despre o iubire imposibilă în Polonia dominată de ideologia sovietică. Sau un fel de Romeo și Julietta la maturitate, într-o Casablanca mirifică, devastată de război și despotism inchizitorial răsăritean.

Premiul pentru scenariu Ex-aequo – „Lazzaro Felice” de Alice Rohrwacher, şi „Three Faces”, de Jafar Panahi. Ambele pelicule, absolut remarcabile, aduc pe ecran personaje de caracter . Lazzaro Blajinul, un înger de băiat, frumos, naiv și de-o bunătate rară, e abuzat fără milă de o comunitate de țărani uitați de lume și de Dumnezeu, numiţi „oamenii” marchizei - o latifundiară care-i exploatează, transformându-i în sclavi. Celălalt film prezintă o localitate rurală încremenită în superstiții şi obscurantism.

Premiul pentru interpretare masculină – Marcello Fonte, pentru „Dogman” de Matteo Garrone. Este un artist aproape amator, care a interpretat remarcabil rolul frizerului și babysitterului pentru câini, cel care se revoltă într-un final contra banditului local - un fost boxer care teroriza urbea.
Premiul pentru interpretare feminină – Samal Yeslyamova, pentru „Ayka” de Serghei Dvortsevoy. Aflată la cel de-al doilea rol, actriţei nu-i venea să creadă că e premiată şi a urcat pe scenă plângând. A jucat rolul unei tinere din Kirghizia, aflată ilegal la Moscova, viețuind de pe o zi pe alta, șantajată și amenințată, şi plină de datorii…

Caméra d'Or – „Girl”, de Lukas Dhont. Un tablou sensibil despre căutarea de sine și afirmarea personală prin perseverență și curaj.
Palme d’Or pentru scurtmetraj – „All these creatures” de Charles Williams.
Menţiune specială a juriului pentru scurtmetraj – „On the border” de Wei Shujun.
Palme d’Or special – Jean-Luc Godard, pentru „Le livre d'image”.


Premiile secțiunii paralele competitive, Un Certain Regard

Marele Premiu – „Border” de Ali Abbasi. O fantezie poetică despre iubire, toleranță și acceptarea celuilalt după cum l-a dat Dumnezeu .
Premiul Juriului – „Chuva e Cantoria Na Aldeia Dos Mortos" de João Salaviza şi Renée Nader Messora.
Premiul pentru regie – „Donbass" de Serghei Losnitza, o coproducţie Ucraina, Germania, Olanda, Franţa şi România. Pe afiş sunt şi ai noştri Oleg Mutu, director de imagine, și Valeriu Andriuță, actor. Deși filmul este foarte dur, construit din 11 nuvele grotești și violente, juriul secţiunii, condus de actorul Benicio Del Toro, l-a apreciat la justa valoare.
Premiul pentru interpretare – Victor Polster, pentru rolul din „Girl” de Lukas Dhont.
Premiul pentru scenariu – „Sofia" de Meryem Benm’Barek.

Premiile Juriului Ecumenic:
Marele premiu: „Capernaum” de Nadine Labaki.
Menţiune specială: „BlacKkKlansman” de Spike Lee.

Semaine de la Critique:
Marele Premiu (Grand Prix Nespresso) – „Diamantino” de Gabriel Abrantes & Daniel Schmidt.
Prix Fondation Louis Roederer de la Révélation - Félix Maritaud pentru „Sauvage”, de Camille Vidal-Naquet.
Premiul Découverte Leica Cine pentru scurtmetraj – „Ektoras Malo: I Teleftea Mera Tis Chronias” de Jacqueline Lentzou.
Prix Fondation Gan à la Diffusion - Diaphana Distribution, distribuitor francez pentru „Monsieur/ Sir” de Rohena Gera SACD - Benedikt Erlingsson şi Ólafur Egill Egilsson, scenarişti ai „Kona Fer Í Strid”.
Premiul Canal+ (pentru scurtmetraj) – „Un jour de marriage/ A wedding day” de Elias Belkeddar.

Quinzaine des Réalisateurs:
Premiul Art Cinema – „Climax” de Gaspar Noé.
Premiul SACD - „En Liberté” de Pierre Salvador.
Premiul Europa Cinemas Label - „Troppa Grazia” de Gianni Zanasi.
Premier Prix Illy pentru scurtmetraj – „Skip Day” de Patrick Bresnan şi Ivete Lucas.
Carrosse d'Or – Martin Scorsese.
Queer Palm – „Girl” de Lukas Dhot.
Palm Dog – „Dogman” de Matteo Garrone.

Alte premii
Cinéfondation: Premiul I - „El verano del león eléctrico” de Diego Céspedes (Universitatea din Chile).
Premiul al II-lea Ex-aequo - „Kalendar” de Igor Poplauhin (Rusia), şi „Dong Wu Ziong Meng” de Shen Di (China).
Premiul al III-lea – „Inanimate” de Lucia Bulgheroni (NFTS, Marea Britanie).
Premiile criticii internaţionale FIPRESCI: „Buh-Ning/ Burning” de Lee Chang-Dong (Competiţia oficială) „Girl” de Lukas Dhont (Un Certain Regard).
„Egy nap/ One Day” de Zsófia Szilàgyi, premiul acordat de Semaine de la critique.

Filmul „Leto” al lui Kirril Serebrennikov, deși era clasat pe un loc de frunte în topul criticilor, a obținut doar premiul pentru coloana sonoră, ai cărei autori sunt Roma Zver și Gherman Osipov. Deoarece acest premiu a fost creat în 2018, filmul „Blânda și tandra mea fiară”, cu celebrul vals al lui Eugen Doga, l-a ratat. Ar fi o idee ca cineaștii noștri să turneze un film bun cu muzică de Doga şi să se înscrie în competiție la Cannes.
Ediția a 71-a a Festivalului Internațional de Film de la Cannes intră în istorie ca una valoroasă, cu pelicule captivante, create într-o stilistică inovatoare. Robert Guedighean, membru al juriului, s-a confesat la conferința de presă: „Am reușit imposibilul”. De fapt, nu era un juriu omogen, fiecare şi-a adus propria pasiune. „Aş face o comparaţie cu Patul lui Procust. Să alegi doar şapte din 21 de filme merituoase părea imposibil! Totuși, am reușit să alegem filmele ce reprezintă specificul culturii din țara din care provin…”, a subliniat Andrei Zveaghintev.

Larisa Turea,
Cannes, Franța  

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus