Bună Dimineața

CLIK AICI aici! VEZI AICI ce-a zis idiotul X!

Criza „principiilor și valorilor” merge mână în mână cu criza discursului ziaristic. Presa veche dispare, locul ei fiind luat de „presa nouă”, cea a „site-urilor de știri”! Odată cu presa veche dispar și jurnaliștii vechi, locul lor fiind luat de „jurnaliștii noi”. Aceștia nu mai recunosc gramatica și canoanele vechiului jurnalism: de a-i propune cititorului informație originală, de calitate întră-o limbă literară, fără greșeli. „Noua presă” a născut și un „nou cititor”, care, ca și „noii jurnaliști”, nu mai are respect față de gramatică și nu mai caută informație originală și de calitate. De câteva luni de zile, de când s-a pornit scandalul cu Pădurea Domnească, site-urile de știri au devenit o fabrică de senzații ieftine cu titluri senzaționale. Asta e „presa nouă”!

„Presa nouă” nu mai educă, ea satisface necesități fiziologice; „noul cititor” e mereu într-o stare de anxietate, neliniște, îngrijorare, așteptare încordată, teamă nedeterminată. Acest cititor crede că ceva trebuie să se întâmple, ceva rău, neplăcut. De aceea, el nu citește, ci parcurge texte, el se comportă ca un drogat, caută cu febrilitate doza zilnică de titluri senzaționale, scrise cu majuscule: VEZI AICI! CLIK AICI! VEZI CE A ZIS X! VEZI CU CINE S-A CULCAT Y! Pus să aleagă între un material serios despre concertul extraordinar al lui Nicolae Botgos la Sala Palatului din București și VEZI AICI ce-a zis deputatul Boumălai, „noul cititor”, cuprins de palpitații, va FACE CLIK pe Boumălai, luându-și astfel doza… El intuiește că, făcând CLIK AICI, nu va găsi nimic important, el bănuiește că X nu a zis nimic important, că Y nu s-a culcat cu nimeni, dar nu poate rezista ispitei. Face CLIK AICI și se calmează, starea de anxietate îi trece și își poate servi liniștit cafeaua. „Noul cititor” nu agreează comentariile clasice, ele sunt prea lungi și obositoare pentru el. Aflat în stare de neliniște permanentă, el vrea să VADĂ AICI lucruri simple și accesibile. Și „noua presă” i le servește zilnic, cu generozitate, fiindcă există o complicitate (cârdășie) nedeclarată între „noii jurnaliști” și „noii cititori”.
Să deducem că societatea nu mai are nevoie de presă bună, de informație de calitate și se va mulțumi și în viitor cu gunoiul infromațional ascuns sub CLIK AICI și VEZI AICI? NU, categoric nu. Ceea ce avem azi e o modă proastă, care va trece. Jurnalismul clasic nu va muri și nici jurnalismul de opinie nu va deveni un paradis al propagandiștilor, plătiți de șefii de partide, fiindcă nu va trece mult timp și cititorul nu va mai reacționa, ca (și) câinii lui Pavlov la CLIK AICI și VEZI AICI ce-a zis idiotul X sau Y!

Viitorul (apropiat) e al presei de calitate, nu al gunoaielor informaționale și al golanilor de presă. 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *