Timpul.md

Interviu 28 Martie 2013 | 07:00

„Fără asigurări medicale nu vom avea sistem de sănătate performant!”

Interviu cu Mircea Buga, director general al Casei Naționale de Asigurări în Medicină

- Dle director general, ce reprezintă acest termen limită, 31 martie, pentru achitarea polițelor de asigurare medicală și la ce categorie de cetățeni se referă această dată?
- Suntem în etapa de finalizare a achitării primelor de asigurare medicală în sumă fixă. Subliniez că nu este vorba despre persoanele angajate, de cei cărora contribuția la fondul de stat li se reține din salariu, ci este vorba despre cea de-a treia categorie de populație, cei care au obligația de a-și procura polița de asigurare medicală. 31 martie e termenul limită stabilit prin legea care este în vigoare încă din anul 2004. Nu este un lucru nou, ci unul care ar trebui să fie cunoscut de către populație. Pentru agricultori mai avem un termen, până la 31 octombrie, iar reducerile pentru cei care se asigură până la termen sunt de 50%, respectiv 75% pentru agricultori. Fiind în perioada de achitare a primelor, desigur și noi ne-am propus să derulăm o campanie de informare a populației, una destul de masivă. Este vorba despre scrisori de înștiințare adresate cetățenilor aflați în evidențele noastre, inclusiv cei din zonele rurale, mai ales că statistica ne arată că majoritatea celor care trebuie să își achite aceste polițe sunt din zona rurală. Este vorba despre proprietari de întreprinderi individuale, de terenuri agricole, deținători de patente, avocați, notari, executori judecătorești etc., adică acea categorie denumită generic autoangajați.

- Ce se întâmplă cu persoanele care au emigrat, fie și temporar, în alte țări și care au primit asemenea scrisori? Sunt și aceste persoane obligate să procure asigurarea?
- În R. Moldova, din păcate, un număr mare de populație a emigrat. Desigur că și ei au primit scrisori de înștiințare și ar fi bine ca în această perioadă, în care mai pot procura prime de asigurare, să se prezinte la agențiile teritoriale să-și confirme statutul lor. Scopul nostru este să formăm o bază de date a persoanelor care într-adevăr sunt plecate peste hotare cu acte în regulă, pentru a le putea scoate din lista celor care trebuie să procure obligatoriu polițele de asigurare. Atunci când noi nu cunoaștem nimic despre statutul lor, ei rămân în listele datornicilor față de fondurile de asigurări medicale obligatorii, pentru că formal ei se află în R. Moldova, devenind o problemă nu doar pentru fondul de asigurări, dar și față de alte plăți obligatorii către stat precum impozitul pentru imobil, taxa pentru drumuri și multe alte lucruri.

- În condițiile actuale ale țării este potrivită obligativitatea procurării unei polițe medicale?
- Sistemul de Asigurări Medicale funcționează din 2004, iar legea este aprobată din 1998 și nu este un sistem diferit de sistemele europene de asigurări medicale obligatorii. Oriunde în lume este obligatorie procurarea polițelor medicale, toată populația oricărui stat european, inclusiv cea din R. Moldova este obligată să contribuie direct sau indirect la fondul de sănătate. Direct, achitând prima de asigurare din salariu, sau indirect, prin intermediul statului. Dacă este să vorbim de țara noastră, atunci statul asigură 14 categorii de persoane, adică un milion 700 de mii de persoane. Astfel, populația ar trebui să înțeleagă că asigurarea obligatorie nu este un moft, și deseori oamenii se întreabă de ce să achite prima de asigurare dacă sunt perfect sănătoși și care este sensul să achite polița de asigurare medicală, cu toate acestea, aș vrea să menționez că legea este obligatorie pentru toți și fără contribuțiile solidare la un fond de asigurări medicale cum ar fi Fondul Social de Asigurări Medicale noi nu vom obține fonduri suficiente pentru întreținerea sistemului de sănătate.
Sistemul de sănătate costă foarte scump. Medicamentele din R. Moldova, ca preț, sunt aproape de cele din spațiul european, de asemenea, întreținerea instituțiilor medicale costă. În R. Moldova cu toate fondurile acumulate fie de la stat, fie din prime de asigurare, noi reușim să achităm anual aproximativ o sută de euro pe cap de locuitor, pe când în Europa media este în jur de patru-cinci mii de euro pentru o persoană. De aceea este foarte important ca oamenii să înțeleagă că, atunci când își procură prima de asigurare, ei contribuie pentru acei care au nevoie de serviciul de sănătate în anul respectiv. În acest an am oferit bani pentru realizarea operațiilor de transplant de rinichi și ficat, care pot ajunge la sume de sute de mii de lei, prima de asigurare a unui cetățean neacoperind nici pe departe costul unui transplant.

- Calitatea serviciilor medicale se ridică la nivelul cotizațiilor populației?
- Într-adevăr, este o problemă și aici trebuie să facem o distincție clară. Între sistemul de finanțare, ceea ce presupune acumularea unei prime pentru întreținerea și menținerea sistemului de sănătate și prestarea acestor servicii, spre regret, în R. Moldova există lacune mari la capitolul calității prestării serviciilor medicale, însă, iarăși, intrăm într-un cerc vicios, nu ne dorim să achităm prima de asigurare fiindcă serviciile oferite nu sunt de calitate, pe de altă parte, cum să obținem această calitate dacă nu achităm prima de asigurare. Cu toate că se lucrează mult la îmbunătățirea calității, totuși, fondurile sunt limitate. Încercăm să mărim pachetul de servicii medicale, se încearcă îmbunătățirea calității și desigur încercăm să investim și prin fonduri de dezvoltare a companiei în infrastructura serviciilor medicale, prin procurarea de echipament, tehnologii noi, dar asta durează. Un sistem ca R. Moldova, care are abia opt ani de funcționare, nu poate soluționa instantaneu toate problemele acumulate de zeci de ani în sistemul de sănătate propriu-zis. În Germania, chiar dacă sistemul de asigurări medicale are 150 de ani, îl ajustează și modifică, dar nu schimbă esența solidară și esența de obligativitate a primelor de asigurare. Mai avem o problemă, mentalitatea care trebuie schimbată atât cetățenilor, cât și lucrătorilor medicali. Desigur, ea nu poate fi schimbată într-un termen atât de scurt, fiindcă multă lume este deprinsă cu vechiul sistem, cel de tip sovietic, bazat pe acces liber și gratuit la toate serviciile. Acum suntem în condiții economice de piață diferite și austere, mai ales că în ultima perioadă ne mai confruntăm și cu criza economică. Deci, există anumite limite în spectrul serviciilor și pachetului de servicii medicale. Și desigur, obișnuința medicilor cu anumite plăți și mituiri efectuate direct de către cetățeni, fenomen, care, din păcate își mai are locul în sistemul nostru de sănătate.

- Cum încercați să combateți această mentalitate de tip sovietic?
- Informarea populației, și anume expedierea acestor scrisori care au un aspect oficial, a dus la creșterea numărului de persoane asigurate. Comparativ cu anul precedent, până la 20 martie, am avut o totalizare cu directorii de agenții teritoriale, de unde am aflat că în acest an s-au înregistrat cu patru mii de persoane care s-au asigurat mai mult ca în aceeași perioadă a anului precedent, cu toate că mai avem timp până la sfârșitul anului și este o creștere de zece la sută comparativ cu anul trecut, pe care noi o apreciem. Acești bani vor fi utilizați mai departe pentru procurarea mai multor medicamente, să alimentăm mai bine pacienții, să procurăm utilaje moderne, să mărim salariul lucrătorilor medicali. Este o dinamică și numărul de persoane asigurate este în creștere. Dacă în 2004, 63 la sută erau asigurate, acum 82 la sută din persoane sunt asigurate.

- La ce riscuri se expun cei care nu achită primele de asigurare medicală?
- Cei care nu-și procură asigurarea, care îți garantează un pachet amplu de servicii medicale, în cazul unei maladii, riscă să ajungă într-o situație financiară incertă. Nimeni nu este scutit de traumatisme, accidente, intervenții chirurgicale urgente. De asemenea, orice lege propune măsuri de sancționare în cazul nerespectării. Chiar și această scrisoare de informare a cetățenilor atrage atenția că o anumită persoană este în lista potențialilor plătitori ai primei de asigurare, deci, urmează să se asigure individual. Important este ca cetățenii să nu ignore mesajul și să se prezinte la agențiile teritoriale de asigurare să demonstreze cu ajutorul unor anumite acte că nu mai sunt în țară. Cetățenii care eventual sunt pasibili de a fi incluși în categoria asigurată de către stat, dar nu cunosc acest lucru, acolo pot primi informațiile necesare. De asemenea, este important ca ei să nu să se alerteze și să nu creadă că este o problemă majoră, este o chestie de informare.

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus