Timpul.md

Internațional 12 Iunie 2014 | 14:28

Fenomenul Uber: cum a reuşit să creeze scandal în Europa o aplicaţie care poate transforma în taximetrist orice şofer

În mai multe oraşe mari europene taximetriştii au blocat străzile în semn de protest faţă de o aplicaţie americană de mobil numită Uber care permite oricărui şofer doritor să funcţioneze că taximetrist. 

Aplicaţia s-a lansat acum patru ani şi este activă în 37 de ţări. Intră în articol pentru a vedea de ce sunt taximetriştii atât de supăraţi şi care este răspunsul Uber.

În 2009, doi antreprenori americani – Garrett Câmp şi Travis Kalanick – fondau Ubercab, o aplicaţie despre care spuneau că va revoluţiona transportul urban. Atunci puţini i-au crezut, însă acum Uber a ajuns să ducă la proteste pe scară largă, la blocarea oraşelor şi la intervenţia autorităţilor care se văd nevoite să modifice legislaţia taximetriei. Dar Uber a ajuns să fie estimată a valora peste 18 miliarde dolari, suma apropiată de cât a plătit Facebook pentru WhatsApp, aplicaţie cu 450 milioane de utilizatori.

Aplicaţia de mobil permite oricărui şofer să transporte persoane şi să fie plătit pentru asta. Un om care vrea să ajungă din punctul A în punctul B caută pe Uber un şofer înscris, îl cheamă prin aplicaţie, iar la sfârşitul călătoriei i se ia automat de pe card contravaloarea. Clientul poate da bacşiş dacă vrea (cash), însă ideea este că şoferul care îl duce poate fi oricine.

Tocmai de aici a pornit controversă, iar taximetriştii din SUA şi mai noi cei europeni, sunt furioşi de introducerea aplicaţiei care face, spun ei, concurenţă neloială. Taximetriştii profesioniştii spun că şoferii Uber nu trebuie să se conformeze legilor de profil, nu trebuie să plătească taxele specifice taximetriei şi nici nu le trebuie vreo licenţă. Asta le oferă din start avantajele mari.

Miercuri, în oraşe precum Londra, Paris, Berlin, Roma şi Milano taxiu-rile au blocat bulevardele, că răspuns la ameninţarea venită de la Uber care e prezenţa în 37 de ţări. Interesant e că s-au făcut şi experimente şi comparaţii între cursele cu Uber şi cele cu taxiu-urile convenţionale pe distanţe similare, concluzia fiind în destule cazuri că, deşi cursa durează mai mult, este mai ieftină cu Uber.

Cei de la Uber spun că au promis să reinventeze transportul urban şi exact asta au şi făcut, iar despre protestele taximetriştilor clasici spun că pur şi simplu trebuie să înveţe să se adapteze erei digitale.

Un lucru uimitor este că cele mai noi estimări arată că Uber ar valora 18 miliarde dolari. Şefii Uber vorbesc în termeni grandioşi despre companie şi spun că vor să creeze un serviciu atât de grozav, încât în viitor deţinerea unei maşini să devină istorie, oamenii urmând să se deplaseze doar cu şoferii Uber.

Evident că e exagerat, însă Uber are în vizor şi transportul de marfă şi diverse pachete pe distanţe mici, ideea fiind că şoferii înscrişi să acţioneze precum curierii, dar nu pe distanţă de sute de kilometri, ci în acelaşi oraş sau între localităţi apropiate.

Cei de la Uber spun că marea parte a clienţilor sunt încântaţi de serviciile şoferilor şi mai susţin şi că aceşti şoferi câştigă prin Uber mai bine decât dacă ar lucra la companiile de taxi. Marea întrebare este dacă Uber este un fenomen care va dura, fiindcă e posibil că unii şoferi să nu fie serioşi, să ajungă la client greu, iar călătoriile să fie mai scumpe.

În plus, scandalul stârnit în Europa ar putea duce la reglementări stricte şi pentru Uber fiindcă deja în SUA şi Australia autorităţile au intervenit,. susţinând că dacă un pasager plăteşte pentru a fi dus din punctul A în punctul B este clar serviciu de taximetrie şi trebuie să se supună legilor specifice.

Sursa: 0-100.hotnews.ro

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus