Timpul.md

Actualitate 10 Ianuarie 2010 | 17:29

Iurie Leanca: Integrarea europeana nu va fi simpla, dar nici imposibila"

- Dle Leanca, maine, 12 ianuarie, incep negocierile pentru un nou Acord, de asociere, intre RM si UE. Ce va insemna asta concret pentru cetateni?

- 12 ianuarie este o data importanta, dar trebuie sa intelegem ca nu in aceasta singura zi se va produce schimbarea calitativa si cantitativa pentru noi. De fapt, maine incepe un proces care, daca reusim sa-l parcurgem repede, cu randament si sa-l umplem cu substanta, va schimba situatia de ansamblu a RM.

O prioritate vor fi, totusi, discutiile privind liberalizarea regimului de vize, care este una dintre asteptarile majore ale concetatenilor nostri. Am fost intrebat deseori cat timp vor dura negocierile, cand vom adera la UE... Ar fi un lucru iresponsabil sa ma lansez in pronosticuri. Ceea ce stiu e ca viteza cu care ne vom misca spre Europa depinde de calitatea reformelor interne si de capacitatea de a convinge a diplomatiei moldovenesti, conjugate cu eforturile societatii civile. Nu va fi simplu, dar nici imposibil.

- Cum vor functiona echipele de negociatori?

- Vor fi patru grupuri, cate unul pentru fiecare domeniu sectorial - politic, justitie si afaceri interne, economic, contacte interumane -, iar in calitate de negociatoare-sefa a fost desemnata colega noastra, viceministra Natalia Gherman. In aceste echipe, care per total vor intruni peste 50 de oameni, vor exista reprezentanti din toate structurile statului; in plus, vom implica si experti din societatea civila. Deci, negocierile cu UE nu vor fi doar treaba si responsabilitatea MAEIE. De abilitatea negociatorilor va depinde in mare parte viteza cu care ne vom misca spre Uniune. Totodata, e important sa nu uitam ca orice negociere trebuie sincronizata cu reformele pe interior. Se va discuta pe domenii foarte concrete. Un singur exemplu: demonopolizarea serviciilor avia. UE ne cere sa deschidem piata pentru toate companiile ce doresc sa vina in RM, aceasta insa va afecta, pe termen scurt, compania de stat. Respectiv, e important ca pe durata acestui proces sa vedem daca „Air Moldova” poate fi viabila... Beneficiile vor fi insa evidente si „palpabile” pentru cetateni, care astazi sunt nevoiti sa plateasca de doua-trei ori mai mult pentru aceleasi distante si pentru servicii prestate de aceleasi companii.

- In raportul de 100 de zile, prezentat la 4 ianuarie, prim-ministrul Vlad Filat a enumerat mai multe succese ale guvernarii in domeniul politicii externe. Totusi, sunt convinsa ca ati intrat si cu probleme in 2010…

- Alianta pentru Integrare Europeana a preluat puterea in conditii de adanca izolare internationala a RM, cu un mare deficit la capitolul credibilitate si imagine. Sarma ghimpata ne separa si fizic, dar si simbolic de Europa, relatiile cu vecinii erau proaste, organismele financiare internationale - alungate in plina criza… In cele 100 de zile am reusit sa normalizam relatia cu vecinii, am readus FMI la Chisinau, am imprimat un nou dinamism si pragmatism relatiei cu Bruxellesul, Washingtonul si Moscova, am obtinut sprijin financiar de la SUA - toate, spre beneficiul RM si al cetatenilor ei. Evident ca in 100 de zile nu poti sa duci la capat tot ce ai inceput. Am reusit sa schimbam optica asupra relatiei cu RM si la Bruxelles, si in alte capitale europene. Acum trebuie sa avansam, sa umplem relatia cu substanta si sa demonstram prin reforme ca suntem parteneri previzibili si credibili. Doar astfel, in 2010, vom reusi sa consolidam perspectiva europeana pentru RM.

- Sunt suficiente 100 de zile pentru a readuce la normalitate un minister care se transformase intr-un fel de societate inchisa, total netransparenta?

- Daca nu ai o echipa foarte buna nu doar la nivel politic, unde se formuleaza politicile, ci si la nivel de implementare, cuvintele raman simple declaratii. Readucerea MAEIE la normalitate este o prioritate. Am pus problema reorganizarii corpului de ambasadori pe principiul meritocratiei, in vederea profesionalizarii intregului corp diplomatic, ca sa ne debarasam de abordarea opaca si bizantina in procesul de selectare a cadrelor. Este necesara o relatie viabila intre Centrala si misiuni, caci misiunile erau deseori niste sateliti care se roteau in jurul „pamantului-minister” fara a avea vreo tangenta cu acesta. Vreau ca, in definitiv, atunci cand merg pe coridor, colegii mei sa nu se lipeasca, din inertie, speriati de perete, „ca sa treaca nestingherit ministrul”...

- Acum ambasadorii vor putea sa acorde interviuri fara acordul Centralei?

- Acordul Centralei e o practica ce functioneaza si in alte capitale. Dar aceasta nu trebuie sa fie un impediment. Nu vad nimic rau in faptul ca un sef de misiune acorda interviuri. Capacitatea de a comunica - si a comunica bine! - cu presa nu este doar un drept, ci si o datorie a corpului diplomatic. Generarea interesului fata de RM este si ea prioritara si e important sa fie promovata o imagine care sa reflecte realitatea. Sa nu infrumusetam exagerat si nemotivat lucrurile, caci, in definitiv, discrepantele ies la iveala. Inclusiv pentru aceasta comunicare eficienta, e nevoie de ambasadori profesionisti.

- Dar, deja s-a zvonit ca functiile de ambasador au fost impartite conform algoritmului politic al AIE, unii organizand si „licitatii” pentru misiuni…

- Sa faca cine si ce licitatii vrea! Pentru noi definitoriu este profesionalismul, asa cum e stipulat si in programul de guvernare, de altfel. Am vrut sa revin in acest minister, unde am muncit timp de 15 ani, din 1986 pana in 2001, pentru a transpune in viata niste principii. Nu e simplu. Dar, deocamdata, nu am simtit nicio presiune politica in ceea ce priveste angajarile si sper nici sa nu o resimt. Am rechemat mai multi ambasadori, vom face o evaluare a fiecarui angajat al MAEIE. Nu am facut inca nicio angajare din afara, caci ne-am propus sa cream un mecanism eficient in acest sens - o comisie independenta, in care ministrul nici nu este membru si ale carei decizii sa fie definitorii pentru angajarea unei sau altei persoane. Iar sambata, la guvern, am discutat despre necesitatea retragerii sau anularii, pentru functionarii care nu mai sunt in functii, a pasapoartelor de serviciu si a celor diplomatice.

- De ce, in pofida promisiunilor facute deja in calitatea dvs. de ministru, Acordul privind micul trafic la frontiera cu Romania nu functioneaza?

- Pentru ca orice actiune de acest gen e una bilaterala. Am semnat Acordul intr-un termen-record, dar alegerile prezidentiale din Romania, intr-un mod cumva firesc, au sustras atentia politicienilor de peste Prut de la acest proces. In a doua jumatate a lui ianuarie la Chisinau va sosi omologul meu roman, Teodor Baconschi, si sunt convins ca foarte curand Acordul va functiona.

- La acelasi raport de 100 de zile, ati insistat asupra atentiei sporite pe care o veti acorda diasporei. Cum se va intampla asta la modul practic?

- In toate vizitele pe care le-am intreprins in afara, singur sau impreuna cu prim-ministrul Filat, ne-am intalnit cu concetatenii nostri - fie la Roma, fie la Bruxelles, fie la Atena. Am vrut si astfel sa le aratam ca, spre deosebire de fosta guvernare, suntem interesati de ei nu doar prin prisma remitentelor pe care le trimit acasa, ci si prin cea a problemelor cu care se confrunta. Acum facem o sinteza a acestor intalniri, iar la una dintre sedintele apropiate ale executivului urmeaza sa o discutam, pentru a identifica solutii la multiplele probleme. Unde va fi posibil, unde nu vom intra pe domenii gestionate strict de statul de resedinta, ne vom implica. E vorba de protectia sociala, de asistenta juridica, de materiale didactice pentru scolile duminicale, care i-ar ajuta pe copii sa nu-si uite limba, de problemele ce tin de revenirea acasa, cand se fac cozi la intrarea in tara ori cand li se cere un gaj enorm daca vin cu o masina mai veche de sapte ani. Dar e vorba si de aspectele ce tin de acomodare pentru cei care vor sa revina definitiv acasa. Caci, foarte multi - spre surprinderea, dar si bucuria mea - vor sa se intoarca in Moldova.

- Si in cazul diasporei, iarasi, apare problema ambasadelor, majoritatea cetatenilor nostri fiind nemultumiti de prestatia acestora…

- Am spus-o si in programul de guvernare - vrem sa cream un serviciu consular care sa fie la dispozitia cetateanului. Pentru Italia, bunaoara, unde exista o comunitate mare si doar doua misiuni diplomatice, la Roma si Bologna, vom face astfel incat un consul sa aiba un program itinerant, aflandu-se cate o zi pe saptamana in diferite orase ale tarii. E datoria noastra sa ajutam cetateanul. Tocmai de aceea, ca un prim pas, in decembrie 2009 MAEIE a inaugurat un Centru de Apel. Telefonand la 080.090990 din orice localitate a RM (apel gratuit de la telefonul fix) si la +373.22.690990 din strainatate (tarif standard pentru tara din care se suna), cetatenii vor primi informatia consulara de o maniera competenta si operativa. Cat priveste ambasadele, le vom monitoriza cu strictete. Caci inactivitatea sau proasta lor activitate ne costa prea mult. La inceputul lui decembrie 2009, bunaoara, in presa portugheza au aparut niste articole privind implicarea angajatilor ambasadei noastre de la Lisabona in traficul de persoane. Si chiar daca exista prezumtia nevinovatiei, trebuie sa recunoastem ca aceste articole au avut un ecou nu tocmai fericit pentru RM. Cateva zile mai tarziu, la Bruxelles, delegatia portugheza, exact din cauza acelor articole, a avut ezitari in ceea ce priveste Declaratia comuna UE-RM. Si a fost nevoie de dialog si efort ca sa-i convingem sa-si ridice obiectiile. Deci, orice actiune de acest gen, orice deviere de la normalitate poate crea probleme si cetatenilor nostri, si tarii.

- Ati pomenit de Portugalia, dar ce facem cu Spania, tara care a preluat presedintia rotativa a UE din 1 ianuarie 2010? Dupa presedintia ceha si suedeza, care au manifestat un interes sporit pentru zona noastra, inclusiv prin Parteneriatul Estic, dialogul cu Spania pare sa fie ceva mai dificil…

- Este adevarat ca Spania, traditional, s-a orientat spre zona mediraneana si mai putin spre estul Europei. Tocmai de aceea, trebuie sa batem cu mai multa insistenta la usa Madridului... Imi este greu sa inteleg si sa explic ignorarea acestei importante tari europene de catre fosta guvernare. Mii de concetateni de-ai nostri muncesc in Spania, o companie spaniola, „Union Fenosa”, este unul dintre cei mai mari investitori in RM. Aceasta situatie necesita sa fie reparata urgent, din care motiv Guvernul a si aprobat recent hotararea de a deschide o ambasada la Madrid. Sunt convins ca vom reusi sa stabilim o comunicare eficienta cu Spania, asa cum am reusit sa cream in cadrul UE un grup neformal, „Prietenii Moldovei”. Sunt tari din Europa Centrala, din cea Occidentala, care ne va ajuta mult in apropierea de UE.

- Poti sa fii eficient cand stii ca te paste o noua electorala?

- Nu se pune astfel problema. Partenerii nostri au anumite cerinte fata de noi, una dintre care e sa ne miscam intr-un cadru legal, inclusiv in sens electoral, tinand cont si de opinia institutiilor europene de profil. Faptul ca pana acum si in guvern, si in parlament, AIE s-a miscat intr-o maniera consistenta in spatiul legal existent s-a soldat deja cu rezultate pozitive - dovada e si declaratia comuna RM-UE, facuta la 21 decembrie la Bruxelles. Indiferent daca vor fi sau ba alegeri, indiferent cand vor fi ele, acest guvern este foarte motivat sa promoveze reformele. Iar alegerile sunt un exercitiu politic firesc si, in definitiv, pot fi un test si pentru noi - cat de maturi si puternici suntem.

- Totusi, modificarea atitudinii fata de RM dupa instalarea noii guvernari arata clar ca pentru Europa conteaza cine e la putere la Chisinau.

- Nu neg ca n-ar conta culoarea politica - a demonstrat-o si participarea premierului Filat la Congresul Partidului Popular European (PPE) de la Bonn. Partide afiliate PPE - cel mai mare din Europa, cu 265 de deputati in Parlamentul European - se afla la putere in 14 tari ale UE. In 2010, PLDM si-a propus sa obtina statutul de observator in aceasta mare familie politica europeana. Prin urmare, e firesc ca aceste partide din Franta, Italia, Romania sau Polonia vor avea mult mai multa simpatie pentru un guvern situat pe o platforma similara. Comunistii, slava Domnului, nu au parteneri doctrinari la putere in tarile UE. In plus, ei niciodata nu au stiut sa fie consecventi. Daca ei ar fi demonstrat pragmatism si constructivism, lumea ar fi facut abstractie de denumire si le-ar fi oferit o deschidere. Dar aici a fost o ipocrizie totala - una spuneau si alta faceau. Tocmai de aceea, guvernarea comunista de la Chisinau a esuat. Spre deosebire de China, bunaoara, cu care toate tarile europene, dar si SUA, cauta sa aiba o relatie cat mai buna si eficienta.

- Apropo, care este si care ati dori sa fie dialogul RM cu China?

- Cu China avem interese convergente in probleme de principiu si aceasta asigura conditii pentru o cooperare avansata. Autoritatile chineze acorda anual ajutoare nerambursabile RM. Suntem interesati in intensificarea schimburilor comercial-economice bilaterale si am convingerea ca 2010 va fi anul intensificarii multidimensionale a dialogului dintre statele noastre. In acest context, m-as referi la Expozitia Mondiala „Shanghai World Expo-2010”, la care se asteapta participarea premierului Filat, la sedinta Comisiei interguvernamentale pentru cooperarea comercial-economica, preconizata sa aiba loc la Beijing. China este un jucator din liga superioara pe scena politicii mondiale, un partener care ofera oportunitati uriase. Valorificarea lor depinde exclusiv de capacitatea noastra de mobilizare si de ambitie.

- De ce, totusi, comunistii nu au putut stabili un dialog normal cu nimeni?

- In discutiile pe care le-am avut cu mai multi omologi de-ai mei, am inteles un lucru pe care fosta noastra guvernare n-a vrut sa-l perceapa nici in ruptul capului: pentru ei conteaza si intotdeauna a contat promovarea reformelor, separarea puterilor, garantarea drepturilor omului, a libertatii presei - adica, respectarea valorilor europene. Mi s-a mai spus ca este important ca RM a inceput sa discute intr-un limbaj constructiv si civilizat cu vecinii. Un astfel de comportament, care e unul european, in definitiv, este apreciat si atunci bineinteles ca apare deschiderea... Dar cel mai important e sa nu existe decalaje intre declaratii si actiuni. Noi, in aceste 100 de zile, am reusit sa pastram unitatea intre cuvinte si fapte. Si inca ceva: obiectivul modernizarii si europenizarii RM nu este doar un obiectiv al guvernarii, el trebuie sa fie unul general si national, prin implicarea tuturor. Integrarea nu se va face doar la Chisinau. Va trebui sa mergem in centrele raionale, sa pregatim functionari care sa stie ce inseamna sa scrie un proiect, unde sa-l trimita si cum sa administreze banii care o sa vina. Caci bani sunt multi, credeti-ma. La aceasta etapa, sunt foarte putine primarii unde exista asemenea oameni. Acolo unde, insa, acesti oameni activeaza, diferentele sunt evidente.

- Peste o saptamana, veti lua avionul spre Washington, pentru a da un nou impuls relatiei cu Statele Unite ale Americii. In ce va consta acesta?

- In aproape douazeci de ani de Independenta a RM, SUA au fost un partener bilateral foarte important, de incredere si foarte generos pe planul asistentei de dezvoltare. In prezent, facem totul pentru ca relatia cu SUA sa evolueze spre o noua etapa, cea a unui parteneriat consolidat, cu valente strategice, in domenii de interes pentru ambele parti - politic, economic, de securitate. Vizita premierului Filat la Washington, care se va desfasura intre 19-23 ianuarie, va oferi un contur mai clar acestui proiect ambitios. Ceea ce am reusit deja, in virtutea dialogului permanent cu oficialii americani, e sprijinul financiar fara precedent, de mai multe sute de milioane de dolari, care este acordat RM si prin intermediul Corporatiei „Provocarile Mileniului”.

- Dvs. ati revenit in viata publica in decembrie 2008, inclusiv cu un interviu in TIMPUL. Unde credeati, atunci, ca va veti fi in ianuarie 2010?

- Nu mi-am pus atunci intrebare unde voi fi peste un an sau doi. Am intrat in politica fiindca, am mai spus, simteam ca RM e pe o traiectorie negativa. Cadere libera intr-o prapastie... Ca multi alti concetateni de-ai mei, eram si eu intr-o dilema: ori plecam de aici, unde nu ne mai vedem viitorul, ori ne implicam pentru a stavili regimul comunist. Nu m-am gandit neaparat la cariera - as fi putut ramane la Haga, in centrul Europei, cu un serviciu fara de stres. As fi putut ramane si la ASCOM, unde am avut o munca foarte dinamica. Dar problema se punea aproape ca la Shakespeare: a fi sau a nu fi. O spun fara exagerare si regret - cand incepi sa ai prea multe regrete, e trist.

- La sfarsitul acestui halucinant 2009, ati fost desemnat printre cei 50 cei mai influenti moldoveni. Cum e sa fii o persoana influenta in RM?

- Chestia cu influenta e una foarte relativa, trecatoare si, in definitiv, e vorba de perceptii. Nu stiu daca sunt ori ba influent. Sunt membru al unei echipe viabile, care dispune de facultati intelectuale, de abilitati si experienta, are un lider puternic si stie exact ce vrea sa realizeze. A demonstrat-o de la 25 septembrie 2009 incoace, prin lucruri impresionante, bine structurate. Si este important ca lumea sa vada diferenta. Iar noi trebuie sa demonstram ca politica este despre principii, nu doar despre buzunarul propriu, si sa aducem moralitatea in politica. Alaturi de valori. Caci integrarea europeana inseamna valori si respect pentru ele, nu doar posibilitatea de a calatori fara vize… Am intrat in Europa anului 2010 cu un mesaj nou si este important sa mentinem pe agenda UE interesul si dorinta de a sprijini Moldova. Vrem sa fim un partener previzibil si sa venim cu acelasi mesaj si in Est, si in Vest. In 100 de zile, ne-am recastigat credibilitatea ce fusese irosita in opt ani. Urmeaza sa muncim pentru a spori aceasta credibilitate si, odata cu ea, sprijinul pentru Moldova. Asadar, ne asteapta un an pe cat de dificil, pe atat de interesant.

- Va multumim pentru interviu si va dorim succes!
 

  • Un articol de:

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus