Actualitate

Izvorul coloanei a cincea

Ieri, TIMPUL a publicat o corespondenta despre implicarea directa a unor oficiali din Federatia Rusa in politica de instruire si educatie din RM, incercand astfel sa alimenteze si sa provoace nemultumiri publice ale rusilor care traiesc in Moldova. Or, dupa ce ambasadorul Rusiei la Chisinau, Valeri Kuzmin, a atacat istoricii din RM pentru pozitia lor in ceea ce priveste predarea istoriei si a declarat ca „Istoria Romanilor, predata ani de zile in RM, ar fi fost o „falsificare a istoriei”, recent si Liga tineretului rus din RM a organizat o dezbatere la aceeasi tema. La eveniment a fost enuntata ideea de a mobiliza liceele din Chisinau la proteste stradale impotriva studierii Istoriei Romanilor. La redactie parvin comentarii ale cititorilor nostri.

Subiectul abordat in articolul „Un deputat al Dumei de Stat il vrea pe Stalin ca „mare erou” in RM” (TIMPUL, 25 noiembrie 2009) este, inainte de toate, unul de domeniul educatiei si consta in existenta si consolidarea masiva pe timpul guvernarii comuniste – in locul scolilor mixte, sau moldo-ruse, precum se numeau inainte de 1989 – a doua sisteme paralele de invatamant in R. Moldova: cu predare in limba rusa si cu predare in limba romana. Sistemul cu predare in limba rusa include toate tipurile de unitati de invatamant si educatie, de la grupele de cresa pana la post-doctorat, si, in mai multe aspecte si trasaturi principiale, se deosebeste esential de sistemul de invatamant cu predare in limba romana.

Astfel, sistemul de invatamant, in fond rusesc, a produs deja generatia de tineri (care „i-a scapat” lui Stepaniuc in aspectul patriotismului si statalitatii – moldovenesti, sau poate ca el chiar a urmarit acest obiectiv), care acum pledeaza politic contra statului si poporului R. Moldova. Or, actiunile acestor tineri nu urmaresc sa aduca o contributie democratica la imbunatatirea guvernarii actuale, ci urmaresc demolarea in continuare a identitatii etnice, social-politice si cultural-spirituale a poporului din care fac parte si a tarii in care traiesc.

Aceasta situatie a fost creata cu anticiparea intentionata a consecintelor pe care le va provoca si a fost consfintita, din pacate, chiar de Constitutie si Legea Invatamantului. Se stie insa ca paralelele nu se intersecteaza niciodata, adica cele doua sisteme de invatamant n-au mai nimic comun, decat faptul de a fi paralele. Unificarea – conceptuala, valorica, manageriala – a invatamantului de toate treptele este unul din obiectivele programului politic al PLDM cu care acesta a mers in campania electorala; idei importante in acest sens promoveaza si programele celorlalte partide de guvernare, deci actuala putere are mandatul alegatorilor sa desfiinteze cele doua sisteme paralele de invatamant prin crearea temeiului juridic si a celui normativ necesar. Ca restul il vom face noi, pedagogii.

Vlad Paslaru,
doctor habilitat in pedagogie, profesor universitar

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *