Timpul.md

Moldova 31 Octombrie 2014 | 10:59

Partidele dau testul de creativitate: sloganurile electorale

Aflați în plină campanie electorală, politicienii din Republica Moldova fac tot posibilul să-și seducă alegătorii, de-al căror vot au nevoie la alegerile parlamentare din 30 noiembrie. Acum e vremea în care aspiranții la un fotoliu de deputat împart cu generozitate promisiuni, privind blând de pe ecranele televizoarelor direct în ochii electoratului. Toate făgăduințele de viață mai bună sună aproximativ la fel, dar sloganul este cel care individualizează un partid, îl ajută să se oploșească în inima și în mintea cetățeanului votant. Mai ales dacă acesta nu a fost cucerit iremediabil de vreo forță politică anterior.

TIMPUL vă propune o analiză a sloganurilor alese de primele șase partide, cotate cu cele mai mari șanse să intre în parlament. Astfel, „oferta” Partidului Comuniștilor este „Doar PCRM! Doar Voronin”. PLDM indică direcția – „Înainte spre un viitor european”. La fel face și PL, rimând „Cu PL în familia NATO și UE!”. PDM promite „Creștem Moldova”. O notă critică am putea distinge la Partidul Socialiștilor: „Moldova are nevoie de altceva”, în timp ce Partidul Patria ne înștiințează că „Puterea e în adevăr”.

Cum un scrutin parlamentar plasează aproape mereu Republica Moldova la o răspântie, unele partide și-au sintetizat în sloganuri opțiunea lor de politică externă.



Solicitat de TIMPUL, analistul Iulian Comănescu de la București a remarcat că „sloganurile principalelor partide politice din Republica Moldova confirmă zicerea conform căreia țările mici nu au politică internă, ci numai politică externă”. 



„Cele mai proeuropene partide - PL și PLDM - propun chiar din slogan opțiunea pe care o au. Se vede că PL este cel mai orientat partid către Vest, fiindcă sloganul conține nu doar îndemnul spre UE, dar și în NATO. Or NATO e o organizație militară, cu conotațiile care decurg de aici, spre deosebire de Uniunea Europeană, care e o asociere politică”, explică Iulian Comănescu. 



Referindu-se la sloganul comuniștilor, el a arătat că, în cealaltă parte a spectrului, „Doar Voronin” e alegerea unui candidat și/sau a unui partid care a făcut multă vreme jocurile de unul singur în politica moldovenească. „Se leagă și de faptul că PCRM e pe primul loc în opțiunile de vot ale moldovenilor, luat separat”, a adăugat analistul media.



Sloganul „Creștem Moldova” al Partidului Democrat e neutru și cu o vagă trimitere naționalistă/localistă, deoarece „creștere” se poate referi și la creștere economică, și la o sugestie utopică, dar aducătoare de reverii pozitive în mintea alegătorului: creșterea teritorială, punctează Comănescu.



„Socialiștii lui Dodon neagă în mod firesc realizările partidelor cu state vechi la guvernare, prin „Moldova are nevoie de altceva”, rudă cu „Votați schimbarea”, cu care pe vremuri a defilat Convenția Democrată din România, după anii de guvernare PSD”, explică el.



În ceea ce privește sloganul Partidului Patria – „Puterea e în adevăr” -, Comănescu spune că „e mai greu de descifrat din punct de vedere ideologic”. Cel mult putem vedea acolo o notă de realpolitik, de „acționăm în funcție de realități, suntem pragmatici, nu vă vindem iluzii”.



„Interesant e faptul că partidele care ar putea fi considerate în diferite grade pro-CSI/pro-Rusia nu își evidențiază orientarea în sloganuri. Putem vorbi de ipocrizie legat de acest fapt, dar e de notat și că formulele propuse de PL și PLDM reprezintă noutatea politică a ultimilor ani, când orientarea europeană a Moldovei a devenit mai mult decât un vis, adică o realitate ideologică și economică”, spune Comănescu.

„Una peste alta, dacă e să comparăm sloganurile partidelor moldovenești cu cele de la alegerile prezidențiale din România, e clar că moldovenii își iau politica în serios și știu pentru ce votează”, concluzionează expertul.

V.V.

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus