Cultură

Revenire la invatamntul sovietic?

Recenta scrisoare a lui V. Stepaniuc, viceprim-ministrul in exercitiu, catre premierul in exercitiu Z. Greceanai, referitoare la „o serie de propuneri menite sa amelioreze activitatea sistemului de invatamant”, a provocat critici dure din partea cadrelor didactice. V. Stepaniuc a cerut „luarea la un control foarte strict a promovarii cadrelor in sistemul educational, corectarea continuturilor la disciplinele de studiu si eliminarea ideologiei romanismului, pregatirea cadrelor de pedagogi, indeosebi la disciplinele ideologice”.

Scrisoarea lui V. Stepaniuc porneste de la „premisa ca sistemul de invatamant din orice tara este politizat” si ca „sarcina statului este intotdeauna de a avea control asupra acestui domeniu, asupra continuturilor cu care opereaza sfera invatamantului”. Dr. Virgil Paslariuc, profesor la Catedra istoria romanilor a Facultatii de Istorie si Filosofie a USM, a declarat ca, inca din campania electorala, corpul profesoral a devenit tinta politicii de intimidare, promovata de comunisti. Se construieste cu migala imaginea dusmanului intern, al dusmanului de clasa, care, alaturi de Opozitie, tinde „sa submineze Statul din interior si sa-l subordoneze unui alt Stat” (imaginea „coloanei a cincea”), considera profesorul universitar.
„Este o tehnologie politica bine cunoscuta, care incearca declinarea responsabilitatii pentru insuccesele endemice ale guvernarii in politica interna si externa, mai ales ca a detinut in toti acesti ani o putere neingradita si poarta responsabilitatea absoluta pentru ele. De altfel, profesorii si studentii sunt acel segment social asupra caruia influenta comunistilor este minima, popularitatea acestora descreste in functie de gradul de instruire al alegatorului.

De aici si incercarea de a submina invatamantul si aducerea lui sub control, prin ideologizare, lucru care, in mod expres, contravine Constitutiei (art. 5, p. 2). Toate masurile menite sa „asaneze”, in viziunea autorului scrisorii, invatamantul inseamna, de fapt, „resovietizarea” acestuia. Astfel, se urmareste implementarea unei politici de cadre care ar duce la epurari masive in licee si universitati, avand ca baza principiul loialitatii fata de partid, numit eufemistic „patriotism”. Metodologia a fost slefuita la „Moldova 1”. De altfel, in lumea civilizata a fi „patriot”, inainte de toate, inseamna a fi „competent”, dar la noi este exact invers”, considera Virgil Paslariuc. „Schimbarea continuturilor”, intr-un limbaj mai simplu, inseamna rescrierea manualelor si redenumirea obiectelor de studiu, mai ales la „disciplinele ideologice”, considera profesorul universitar. „Astfel, din toamna ne putem astepta la implementarea in scoli a cursului de „Istorie a Moldovei” si a „Limbii si literaturii moldovenesti”, precum si la desfiintarea disciplinelor academice „Istoria romanilor” si „Limba romana”, cu reformele institutionale respective in universitati si la Academie”, avertizeaza dr. Virgil Paslariuc.
 

„Daca exista un asemenea document, deducem ca insusi Victor Stepaniuc recunoaste, la finele celui de-al doilea mandat, ca invatamantul a ajuns intr-o stare deplorabila si suntem extrem de ingrijorati daca ni se va impune”, este de parere Daniela Buga, director adjunct la Liceul Teoretic „V. Alecsandri”. „Ar insemna sa revenim la minciuna. V. Stepaniuc a fost dintotdeauna promotorul moldovenismului. Metoda comunistilor de a-si promova propriile conceptii la nivel de stat, chiar daca ele nu corespund realitatii, este condamnabila. Nu poate fi ignorat adevarul istoric si daca un savant de talie mondiala, precum Eugen Coseriu, a spus ca nu exista limba moldoveneasca, atunci eu il cred pe el si nu pe promotorii unor ideologii esuate dupa sapte decenii”, a mentionat profesoara Daniela Buga.

Autor: Angelina Olaru

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *