Timpul.md

Finanţe 8 Septembrie 2011 | 06:40

Taxa din autogări este legală, dar va fi anulată

Taxe la vamă, taxe în magazine, taxe la bancă... De câţiva ani, şoferii chişinăuieni mai achită un fel de taxă - atunci când intră pe teritoriul autogărilor din capitală. Sunt obligaţi s-o plătească toţi, indiferent dacă staţionează pe teritoriul acesteia două minute sau câteva ore. Explicaţia administraţiilor este simplă: prin astfel de măsuri se încearcă evitarea aglomeraţiei. Pe bună dreptate - doar se încearcă, fiindcă fluxul de transport rămâne acelaşi, iar unica diferenţă este taxa.

Atât administraţiile autogărilor din capitală, cât şi responsabilii de la Ministerul Transporturilor susţin că taxa de cinci lei care este percepută de la şoferii aflaţi pe teritoriul gărilor este legală, iar banii colectaţi sunt prevăzuţi pentru „cheltuieli de întreţinere şi nu numai...”. Pare să fie o măsură destul de plauzibilă, însă tocmai din cauza aglomeraţiei de maşini şi comercianţi, aflaţi în perimetrul Gării Centrale din capitală, circulaţia transportului pe strada Mitropolit Varlaam, în perimetrul străzilor Tighina şi Armenească, este foarte anevoioasă.

Potrivit directorului Întreprinderii de Stat „Gările şi Staţiile Auto”, Oleg Platonov, taxa există din 2008. „Conform legislaţiei în vigoare, sunt nişte tarife pe care noi le impunem suplimentar la activitatea de bază. Noi nu suntem nici Poliţia, nici Inspectoratul Fiscal ca să-i amendăm. Cei care spun că sunt în trecere şi lasă maşina doar pe cinci minute, revin, de fapt, peste vreo trei ore”, zice Platonov. El nu a precizat, însă, la ce lege se referă. În acelaşi timp, Oleg Platonov spune că taxa este una dintre măsurile luate de administraţie pentru a reduce aglomeraţia din perimetrul gărilor. „Aglomeraţia nu mai este aceeaşi. În afară de aceasta, există cheltuieli de salubrizare, întreţinere a pavajului şi, respectiv, de salarizare a celor doi paznici care stau la intrare şi reglează fluxul de transport. Multe persoane fizice care, pe timpuri, veneau cu maşina lor pe teritoriul gării sau taximetriştii care staţionau zile întregi reparându-şi maşinile, acum evită să facă lucrul acesta. De aceea, e bine că accesul a fost restricţionat prin cele două intrări. În fond, acest tarif nu este atât de mare”, conchide directorul ÎS „Gările şi Staţiile Auto”.



Zilele trecute mă aflam la Gara de Sud, unde doamna Irina, împreună cu soţul ei, au venit cu maşina pentru a întâmpina o rudă din provincie. Când m-am apropiat de ei să-i întreb despre taxă, s-au arătat nemulţumiţi că au fost nevoiţi să plătească cei cinci lei pentru doar câteva minute de staţionare. „Nu este normal că ni se impun taxe în gările auto. Gara este pentru toţi. Nu am văzut nicăieri aşa ceva. Recent am fost la mare în Ucraina şi am lăsat maşina pentru şase zile în gara auto din Zatoka şi nu am scos niciun ban din buzunar”, îmi spune nedumerită femeia.
La Gara Centrală - aceeaşi situaţie. Din taxiul lui Ion Zagorodnâi coboară un pasager. La fel ca şi alţii, pentru a avea acces pe teritoriul gării, clientul său a trebuit să plătească suplimentar. „Mi se pare o aberaţie ca pasagerii să plătească pentru cele trei minute cât îşi dau jos bagajul din taxi. Mai ales că nu voi staţiona mult, astfel încât să le încurc altor conducători auto”.

Poziţia celor de la Ministerul Transporturilor este una contradictorie, cel puţin deocamdată. Dacă, iniţial, ei erau de acord cu aceste prevederi, când i-am contactat peste două săptămâni - s-au răzgândit. Viceministrul Boris Gherasim a declarat pentru TIMPUL că această taxă urmează să fie anulată şi promite că până vineri vor fi înaintate mai multe propuneri în acest sens. Totodată, Gherasim ne-a spus că va fi soluţionată şi problema aglomeraţiei rutiere, dar şi cea a fluxului de comercianţi care blochează accesul pe strada Mitropolit Varlaam din zona Gării Centrale. „Am examinat problema în cauză şi această taxă urmează să fie anulată. În ce priveşte aglomeraţia de pe str. Varlaam, în primă fază vor fi introduse noi modificări în Codul Contravenţional şi cel Penal, iar posesorii vehiculelor care se află acolo ilegal urmează să fie sancţionaţi, pentru a stopa activitatea lor. În afară de aceasta, va fi revizuită şi optimizată reţeaua de rute, fiindcă pe hârtie avem un lucru, iar realitatea este cu totul alta”, menţionează Gherasim.  

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus