Actualitate

Proiectul nomenclatorului propus spre aprobare „promovează un interes privat”

Potrivit Ministerului Educației, proiectul nomenclatorului prevede patru ani de pregătire a cadrelor didactice: trei ani pentru cunoașterea temeinică a disciplinei și un an pentru modulul psihopedagogic. Totodată, pentru a deveni profesor de liceu, pe lângă cei patru ani de facultate, va fi nevoie de masterat și un alt ciclu de instruire. Reprezentanții Ministerul Educației susțin că în acest mod se va soluționa problema lipsei cadrelor didactice în învățământul general. Totodată, ar fi vorba și despre o pregătire mai bună a profesorilor, a argumentat ministrul Educației, Corina Fusu, la ședința Guvernului de săptămâna trecută.

„Ministerul Educației procedează corect, dorind să ridicăm prestigiul profesorilor cu o pregătire mai bună, mai de calitate. Un pedagog bun trebuie să învețe mult. Dacă vrei să fii un specialist bun trebuie să înveți mult și nu doresc ca pedagogia să fie o profesie la care se duc cei mai slabi liceeni, cu nota medie la bacalaureat de cinci sau șase”, a declarat Corina Fusu.
Pe de altă parte, expertul în educație, Anatol Gremalschi, consideră că acest nomenclator corespunde doar parțial normelor internaționale și va duce la închiderea anumitor facultăți.

„Putem pregăti chimiști, care muncesc la întreprinderile chimiști. După ce îi oferi să studieze un profil psihopedagogic și el devine profesor de chimie. Există țări și la noi există facultăți, care nu pregătesc chimiști, pregătesc profesori de chimie. Ei nu cunosc tehnologiile în detalii, ei pot preda chimia la nivelul liceelor și acest model ei încearcă să-l închidă. Evident, acest lucru presupune închiderea anumitor facultăți catedre și evident lumea se revoltă”, a declarat Anatol Gremalschi.
La rândul său, expertul Veaceslav Ioniță susține că prin acest nomenclator se lichidează sistemul de pregătire a profesorilor pentru gimnazii și licee și că de fapt se urmărește promovarea unor interese private.

„Se propune să fie lichidată specialitatea de profesor și cei care fac știință în domeniul matematicii sau fizicii, să învețe suplimentar un an pentru a deveni profesori. Tinerii care vor să aibă o specializare, care nu vor să fie profesori, vor fi obligați să facă pedagogia”. „Se promovează un interes privat. Nemulțumirea este ca pentru ca cineva să-și rezolve o problemă cu numărul de studenți noi, practic, lichidăm câteva universități și sistemul de pregătire a profesorilor în Republica Moldova”, a declarat Veaceslav Ioniță.

Proiectul noului Nomenclator al domeniilor de formare profesională a fost discutat la sfârșitul săptămânii trecute la Guvern și s-a cerut ca proiectul să fie consultat suplimentar, cu participarea tuturor actorilor implicaţi, cu scopul de a îmbunătăţi documentul şi a-l definitiva pentru aprobare de către Guvern.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *