Economie

Adrian Candu: Propunem reforme ce ar putea să aducă un beneficiu real cetăţeanului şi mediului de afaceri

– Dle Candu, a rămas mai puţin de o lună până la sfârşitul anului, însă politica bugetar-fiscală pentru anul 2012 nu este încă aprobată. De ce se întârzie atât de mult?

Adrian Candu: Din păcate este deja al doilea an când se întârzie cu adoptarea politicii fiscale pentru anul următor. Politica bugetar-fiscală, potrivit normelor existente în legislaţie şi conform unei tradiţii, dacă vreţi, trebuia să vină încă în luna mai-iunie, astfel ca să fie adoptată de Parlament până la vacanţa parlamentară de vară, pentru a da cel puţin jumătate de an de previzibilitate pentru mediul de afaceri şi, în general, pentru societate la ceea ce urmează să se întâmple într-un an fiscal. Mediul de afaceri trebuie să-şi pregătească previziunile bugetare, să-şi facă planurile de afaceri, iar cetăţeanul de rând trebuie să cunoască care sunt aşteptările statului faţă de el sau care sunt beneficiile pe care le va avea de la 1 ianuarie.

– Evident că adoptată la sfârşit de an politica fiscală ar putea să fie o surpriză, deseori neplăcută, pentru acei care deja şi-au bătut în cuie planurile pe 2012. Şi, totuşi, de ce se întârzie?

Adrian Candu: Aceeaşi întrebare am dat-o şi Guvernului, reprezentanţilor Ministerului Finanţelor, care au spus că, de fapt, proiectul de politică fiscală este gata din iunie. Şi, într-adevăr el a fost postat pe site-ul ministerului încă din luna iunie, însă aprobarea la Guvern a luat prea mult timp, deoarece, zic ei, au fost foarte multe dezbateri şi la nivel de Guvern şi procesul de consultare a societăţii civile a durat mai mult. Este vorba, de fapt, de o planificare incorectă în timp. Consultarea societăţii civile trebuia să se facă printr-un Time-management corect.

– Proiectul a fost prezentat Parlamentului la 17 octombrie, însă deocamdată nu a fost inclus pe agenda şedinţelor plenare. De ce se mişcă atât de greu în legislativ?


Adrian Candu:
Se mişcă încet pentru că, în primul rând, a fost lăsată o perioadă de timp pentru a fi examinat de fracţiunile parlamentare. Deputaţilor le-a luat vreo două săptămâni ca să intre în esenţă, deoarece este un document foarte amplu. Şi deja de vreo două-trei săptămâni au fost organizate o serie de şedinţe a comisiei pentru economie, buget şi finanţe şi a unui grup de lucru, format din reprezentanţii tuturor fracţiunilor pentru a trece mai repede examinarea proiectului de lege şi discuţiile cu Ministerul Finanţelor. Din păcate, nu există o înţelegere nici între fracţiunile parlamentare şi, mai ales, în dialogul cu Ministerul Finanţelor.

– Fracţiunea Partidului Democrat a avut propunerile sale la proiectul politicii fiscale?

Adrian Candu: Încă în luna septembrie am făcut primele propuneri şi obiecţii la politica fiscală, care era în formă de proiect la Guvern, majoritatea dintre care, din păcate, nu au fost luate în considerare. La 7 decembrie am depus o nouă listă de propuneri şi obiecţii la politica fiscală. Eu, personal, mă simt dezamăgit de politica fiscală care este în Parlament şi ceea ce ne propune nouă Ministerul Finanţelor, deoarece aşteptam o abordare care ar presupune dezvoltarea ţării sau ar aduce reforme în sistemul fiscal, ceva care ar îmbunătăţi mediul de afaceri şi viaţa de zi de zi a cetăţeanului. Din păcate, constat că la ora actuală ceea ce se propune nu este altceva decât o conservare a stării de fapt. Nu se aduce nici un beneficiu nou, atât cetăţeanului, cât şi mediului de afaceri, ba chiar apar noi elemente de povară.

– Ce propuneţi să fie schimbat în politica fiscală ?

Adrian Candu: Propunem reforme ce ar putea să aducă un beneficiu real societăţii, mediului de afaceri şi cetăţeanului şi care ar impulsiona dezvoltarea economică, deoarece la ora actuală, din păcate, se merge pe un model vechi. Bugetul este bazat în proporţie de 60-70% pe impozitele indirecte, TVA, accize şi taxe vamale şi nu se pune accentul pe impozite directe, aşa cum ar trebui să fie într-o ţară care tinde să treacă de o perioadă de tranziţie. Ar trebui să fie un 40-50% impozite directe.

Propunerile cele mai importante se referă la situaţia cetăţeanului. Noi solicităm să fie majorată scutirea personală, adică să nu fie impozitată o sumă de care are nevoie omul pentru a exista. Suma aceasta în Republica Moldova este de 1500 de lei. E puţin, dar e un minimum de existenţă. Şi atunci nu înţelegem, dacă minimul de existenţă este de 1500 de lei, cum de statul vine să impoziteze acest minim de existenţă. Scutirea care este propusă de Ministerul Finanţelor e de 750 de lei. Propunere noastră, care nu este o povară pentru buget, va asigura ca toţi cetăţenii din această ţară să aibă un venit net mai mare.

A doua propunere ţine de asigurarea echităţii sociale. La ora actuală noi impozităm mai mult pe cei săraci şi cu câştiguri medii decât pe cei bogaţi. Există două rate de impozitare, de 7% şi 18%. Noi propunem introducerea unei noi rate de impozitare, de 25% pentru cei care câştigă mai mult de 500 mii de lei pe an, pentru a asigura atât venituri la buget, cât şi echitatea socială.

Ce mai propunem noi? Ca venitul obţinut de tineri în primii trei ani de stagiu de muncă să nu fie impozitat. Nu este o povară grea pentru buget. Astfel vom încuraja tinerii să lucreze, să nu plece peste hotare. La fel vom propune, la timpul potrivit, o modificare la legea bugetului asigurărilor sociale, ca şi patronilor care angajează tineri să li se acorde facilităţi.

De asemenea, optăm pentru introducerea unui sistem de deduceri a cheltuielilor personale social importante – de transport public, cheltuieli pentru încadrarea copiilor în instituţiile de învăţământ preşcolare şi şcolare, reparaţii în locuinţe ce duc la economisirea energiei. Aceste cheltuieli ar trebui să fie deductibile, cel puţin o parte din ele. Însuşi statul poate să direcţioneze astfel unele priorităţi.

– Ce schimbări în politica fiscală ar trebui să fie făcute pentru a îmbunătăţi mediul de afaceri?


Adrian Candu:
Cele mai importante ar fi încurajarea întreprinderilor mici şi mijlocii, deoarece încercăm să introducem un impozit unic foarte mic, nu pe venitul acestor întreprinderi, dar pe cifra de afaceri. Dar, în acelaşi timp opţional, adică întreprinderea mică şi mijlocie va alege, ori plăteşte 2% din cifra de afaceri de până la 3 milioane de lei pe an, ori plăteşte 12 la sută pe reguli generale. Astfel dezvoltăm iniţiativa privată şi micul business.

În opinia noastră, odată cu reintroducerea impozitului pe venit de 12%, ar trebui să renunţăm la impozitarea dividendelor. Altfel, vorbim de o dublă impozitare. Şi vom ţine departe investitorii de ţara noastră în situaţia în care avem o dublă impozitare. Republica Moldova se află într-o competiţie acerbă pentru atragerea investiţiilor, să nu uităm acest lucru.

Multe propuneri sunt legate de raportarea pierderilor fiscale, restituirea TVA, într-un termen de 90 de zile, dar nu 180 cum propune Guvernul.

O a treia categorie de propuneri ţine de administrarea fiscală. Din păcate, Ministerul Finanţelor vine cu atribuirea unor competenţe noi, extrajudiciare, pentru inspectoratul fiscal. Ca, de exemplu, să efectueze percheziţii, controale şi să sechestreze bunuri, chiar dacă nu are decizia judecăţii. Şi asta în condiţiile în care organele fiscale nu sunt reformate şi nu au capacitatea deplină de aşi exercita chiar funcţiile pe care le au în prezent, atribuţiile suplimentare comportă un risc de abuz, corupţie şi nu ar trebui să ajunge, la aşa ceva.

– Cum credeţi, până la sfârşit de an vom avea adoptată politica fiscală?

Adrian Candu: Am vorbit de propunerile pe care le-a făcut Partidul Democrat. Sunt multe propuneri care vin şi de la colegii din Partidul Liberal. Sunt unele propuneri care vin şi de la Partidul Liberal Democrat, chiar dacă îşi au ministrul lor la finanţe. Foarte mult depinde de flexibilitatea, înţelegerea şi dacă vreţi deschiderea celor de la Ministerul Finanţelor. Ca să accepte argumentele noastre şi propunerile noastre sau în situaţia în care ei au contraargumente să le pună clar în discuţie în aşa fel ca să avem o dezbatere corectă pe idei profesionale şi nu doar emoţii legate de apartenenţa de partid.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *