Actualitate

De ce ar fi necesară scumpirea transportului în comun?

Europa Liberă a stat de vorbă cu Victor Ceban, doctor în ştiinţe şi conferențiar universitar la UTM, autorul unor studii despre optimizarea transportului public în municipiul Chişinău.

Europa Liberă: Domnule Ceban, autorităţile municipale ar urma să decidă o eventuală majorare a costurilor pentru călătorii în transportul municipal, inclusiv cel privat. Vi se par justificate cererile de majorare a tarifelor care ultima data fuseseră revizuite în 2009?

Victor Ceban: „Situația creată cere schimbarea tarifelor, însă trebuie găsit acel tarif optimal.”

Europa Liberă: Dar cine şi cum stabileşte tariful optimal?

Victor Ceban:
„Problema este că, în ultimii ani, din varii motive, s-a redus brusc coeficientul de îmbarcare la mai multe module de transport.”

Europa Liberă: Vreți să spuneți că sunt mai puțini călători, nu?

Victor Ceban: „Da, sunt mult mai puțini călători decât prevede norma şi care constituie 40 la sută. Asta înseamnă că la fiecare kilometru de parcurs ar fi ca mijlocul de transport, fie troleibuz, fie autobuz, să fie încărcat în proporţie de cel puţin 40 la sută. Bunăoară, în troleibuz sunt 100 de locuri, ar trebui să fie cel puţin 40 de călători. Dacă ar fi asigurat acest coeficient de îmbarcare, atunci ar fi acoperite practic toate cheltuielile transportatorilor.”

Europa Liberă: Dar cum se explică chestia asta? Cu ce călătoresc atunci oamenii? Sau problema este că taxatorii nu dau toţi banii Regiilor?

Victor Ceban: „Problema este foarte complicată. Îmi dau seama că este legată şi cu cheltuielile directe, adică afectează fiecare persoană. La modul practic, cu un tarif de trei lei la troleibuz Regia Transport Electric poate să-şi acopere toate cheltuielile suportate, cu condiţia însă ca să fie coeficientul de îmbarcare de 40 la sută. La microbuze, cu tariful de cinci lei pot fi acoperite cheltuielile. O să vă dau câteva cifre simple – azi, operatorii de transport la rute interurbane lucrează cu 48 bănuți per pasager pe kilometru. Ceea ce înseamnă că o persoană transportată la o sută de kilometri achită 48 de lei. Lor deocamdată le convine acest fapt. S-ar cere însă majorarea până la un leu a tarifului per kilometru. Noi călătorim cu troleibuzul la distanţa medie de 3-4 kilometri. Dacă ei cer tariful să fie trei lei, achitându-l, noi acoperim toate cheltuielile lor.”

Europa Liberă: De mai multă vreme se spune însă că numărul călătorilor transportați este mult mai mare decât zic transportatorii, că mii de bilete nu ar fi raportate, că ar exista fel de fel de venituri nedeclarate, că nu toți banii încasați de taxatori ajung la Regii.

Victor Ceban: „Sunt absolut de acord. Aici şi este paradoxul. Dimineața transportul public este supraîncărcat. Numărul mijloacelor de transport nu acoperă cererea. În afara orelor de vârf însă interesul scade. După orele dimineţii cu greu găseşti rutiere pentru că lor nu le este convenabil să lucreze cu tariful de trei lei.”

Europa Liberă: În troleibuze însă există şi taxatori care probabil pun o parte din banii de pe bilete în buzunar, nu? Eu personal vad mai mereu oameni care nu iau bilete de la taxatori.

Victor Ceban: „Sunt de acord că există şi aceste fenomene, dar singura soluţie convenabilă atât pentru transportatori, cât şi pentru călători, inclusiv cei care vin la serviciu cu transport personal, este consolidarea fluxului de pasageri. Cu alte cuvinte, noi trebuie să acceptăm să mergem pe jos măcar 400-500 de metri până la arterele principale şi să alegem transportul de capacitate mare – troleibuze, autobuze. În acest fel, având un număr mai mare de pasageri transportatorii îşi vor putea acoperi cheltuielile chiar şi cu tariful actual – 2 lei la troleibuz şi 3 lei la autobuz.”

Europa Liberă: Înțelegem că una din marile probleme sunt microbuzele care absorb cea mai mare parte a călătorilor. Mai mulți edili au promis de-a lungul anilor dispariția microbuzelor. Dar în acest moment, capitala se poate lipsi de aceste unități de transport care, dacă îmi amintesc eu bine, au fost acceptate prin anii ’90 drept soluție provizorie, până capitala ar fi reușit să se asigure cu suficiente troleibuze sau autobuze?

Victor Ceban: „Direcţia de transport dispune de două proiecte importante, elaborate pe granturi europene, BERD este gata să susţină realizarea acestor proiecte. Este vorba despre proiectul de restructurare a rețelei de rute şi despre proiectul care prevede introducerea sistemului de taxare electronică. Prin sistemul de taxare electronică s-ar asigura transparența. Prin restructurarea reţelei de rute s-ar obţine micşorarea numărului de rute şi consolidarea fluxului de călători. Din păcate, nu există voinţă pentru implementarea acestor proiecte. Realizarea lor ar permite apariţia a cel puţin trei rute în direcţia Rîşcani-Botanica, Ciocana-Buiucani, Botanica-Buiucani cu benzi separate exclusiv pentru transport public pe care va fi posibilă mărirea vitezei călătoriei. Astfel lumea va fi motivată să folosească transportul public. Pot fi impuse şi anumite condiţii pentru ca lumea să se dezică de transport personal şi atunci va fi decongestionat traficul din oraş. Cred că peste un an doi cetăţenii singuri o să insiste să fie realizat acest proiect pentru că în orele de vârf e imposibili să circuli, inclusiv cu transportul personal care merge la viteza troleibuzului.”

Europa Liberă: Sunt multe ambuteiaje.

Victor Ceban: „Da.”

Europa Liberă: Domnule Ceban, dar unde a dispărut voinţa? Ea parcă era într-o vreme, când s-au făcut acele linii de troleibuz spre Universitatea Agricolă şi în alte direcţii.

Victor Ceban: „Din păcate, pe piaţa serviciilor de transport urban joacă mai multe persoane cu pârghii administrative. Sunt mai multe interese. Ce ţine de reînnoirea parcurilor, specialiştii demult propun ca din bugetul municipal să fie alocaţi bani numai pentru proiecte de infrastructură şi pentru procurarea autobuzelor, troleibuzelor, deci a mijloacelor de transport de capacitate mare. Restul trebuie să fie lăsat însă pe seama operatorilor privaţi. Cheltuielile sunt foarte mari. Un autocar costă de la 150 până la 200 de mii de euro. Costul pentru 50 de unități, de exemplu, poate fi acoperit doar de bugetul municipal sau a cel de stat. Potrivit unor estimări, pentru reînnoirea parcului oraşului ar fi nevoie de circa 30-35 de milioane de euro. Apropo, prin optimizarea rutelor de microbuze s-ar putea asigura 600 de microbuze cu baza lungă cu un număr de 20 de călători sau autobuze de clasă medie cu până la 50 de locuri. Astfel va fi posibil prin consolidarea fluxurilor de menținut tariful existent. Azi, un kilometru parcurs de troleibuz costă, potrivit Regiei Transport Electric, în jur de 18 lei, la autocar – 16 lei. Asta înseamnă că pentru acoperirea cheltuielilor troleibuzul trebuie să aibă 36-38 de pasageri la fiecare kilometru. Prin urmare, problema poate fi rezolvată, dacă ar exista şi voinţa atât din partea călătorilor, cât şi a transportatorilor, dar mai ales din partea administrației locale, a Consiliului Municipal.”

Europa Liberă: O majorare ar fi oarecum inevitabilă, spuneţi, dar în schimb la ce ar trebui călătorii să accepte acest lucru? Condiţii mai bune în transport?

Victor Ceban: „Sigur, călătorii au nevoie de condiţii mai bune. Aţi menţionat şi Dvs. că în mare parte călătorii sunt transportaţi cu microbuze. De ce preferăm acest mijloc de transport? Din cauza timpului şi vitezei de călătorie. Cred că lumea ar accepta şi poate ar contribui chiar şi financiar la realizarea unor proiecte legate de îmbunătăţirea situaţiei de pe piaţa transportului urban. Se cere să fie creată o echipă de specialişti care ar putea soluţiona problemele astfel ca să asigure călătorii sigure, la tarif eficient şi cu timpul de călătorie cât mai scurt.”

Europa Liberă:
Credeți că un cetățean acum va intra într-un microbuz rablagit și va da cinci-șase lei?

Victor Ceban:
„Nu prea cred. Mă aştept, după majorarea tarifelor, la o situaţie similară cu cea prin care au trecut operatorii de transport în 2009 când au fost revizuite tarifele. Atunci veniturile au crescut pe seama majorării tarifelor, dar numărul de călători s-a diminuat. Lumea o să fie motivată să folosească transportul personal şi vor fi ambuteiaje şi mai mari. În mai multe oraşe costurile pentru călătorii cu transportul public constituie 3-10 la sută din salariu. În Chișinău, salariu mediu este de 4-5 mii de lei. 10 la sută este 400 de lei. Deci, ca să ne încadram la nivelul capacității de plată a populaţiei majorarea maximă a tarifelor ar fi de 20-25 la sută.” 

Sursa: Europa Liberă

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *