Timpul.md

Culinar.md 5 Martie 2021 | 10:32

Să vorbim despre antioxidanţi

Unele produse nocive de oxidare parţială a hranei cu scop energetic sunt radicalii liberi, echivalenţii smogului în organism. Radicalii liberi generaţi în interiorul organismului dăunează la fel ca şi cei declanşaţi de mediul poluat membranei celulare. 

Din fericire, organismul are un sistem demn de laude pentru a minimaliza prejudiciile aduse de poluanţii toxici, de procesul vital de oxidare, de infecţii şi substanţe otrăvitoare. Această protecţie este o parte a sistemului imunitar ce anihilează atacul virusurilor şi a altor agresiuni. O parte specială a protecţiei de radicali liberi şi reziduurile oxidării e asigurată de acţiunea sinergică a unor elemente nutritive şi enzime specifice. Aceste substanţe se numesc antioxidanţi. Antioxidanţii sunt compuşi naturali ce au posibilitatea de a reduce efectele toxice ale radicalilor liberi, adică de a neutraliza moleculele de oxigen instabile, ajutând corpul să nu-şi distrugă celulele.

Radicalii liberi, neanihilaţi, s-au asociat cu o mulţime de boli, incluzând cancerul, afecţiunile plămânilor şi funcţionarea improprie a sistemului nervos şi imunitar. Recentele studii medicale au arătat că antioxidanţii pot, de fapt, inactiva radicalii liberi şi pot chiar opri apariţia unor boli, având un rol important în încetinirea procesului de îmbătrânire.

Sistemul imunitar de apărare a organismului necesită o nutriţie bună. Există şi anumite elemente nutritive cu un rol deosebit în apărarea organismului de atacul radicalilor liberi. Iată câteva dintre ele:

Vitamina E – prezentă în legume de culoare verde, ouă, germeni de grâu, ficat, uleiuri, plante. Este o vitamină esenţială, un antioxidant puternic ce previne deteriorarea lipidelor şi a uleiurilor esenţiale, incluzând şi acizii graşi Omega-3. Vitamina E este, de asemenea, un cofactor la producţia unei molecule antioxidante importante: Glutatione. Experimentele au arătat că vitamina E reduce daunele produse de componenţii smogului.

Vitamina C – importantă în sistemul de regenerare a organismului. Este adânc implicată în funcţionarea corectă a sistemului imunitar. Se găseşte în citrice, brocoli, ardei şi multe alte fructe şi legume.

Vitamina A (sub formă de provitamină – caroten) este conţinută în morcovi, spanac, verdeaţă. Are proprietăţi de antioxidant natural extrem de important pentru apărarea plămânilor de acţiunea nocivă a fumului de ţigară şi smogului.

Vitamina B se găseşte în banane, verdeaţă, morcovi, măr, cartof, una dintre cele mai importante vitamine pentru apărarea organismului. Ajută la menţinerea sănătăţii membranelor mucoase a sistemului respirator. Asigură o barieră naturală în calea infecţiilor.

Seleniu – probabil cel mai important antioxidant pentru sănătatea umană, este factorul-cheie al uneia dintre cele mai importante enzime zdrobitoare de radicali liberi din organism. Se găseşte în tărâţe, ţelină, usturoi, peşte, mazăre, dar este deseori insuficient în dieta omului modern.

Timpul Suplimentul Femeia

Pe aceeaşi temă

Versiune completă web Înapoi sus