Actualitate

Tramvaiul din Bucureşti împlineşte 120 de ani

Tramvaiul este cel mai vechi mijloc de transport în comun și a apărut la sfârșitul secolului al XIX-lea odată cu industrializarea și dezvoltarea orașelor.

Prima linie de tramvai electrificată a fost lansată în 1881 într-o suburbie a Berlinului și a fost construită de inginerul Werner von Siemens inventatorul dinamului.

Putea transporta 50 de călători cu o viteză maximă de 20 km/h, iar alimentarea se făcea printr-un cablu de lângă șină.
Captarea energiei electrice la nivelul solului era o problemă și treptat cablurile au fost mutate pe stâlpi iar alimentarea s-a realizat cu ajutorul pantografului.

Tramvaiul cu cai pe care bucureștenii l-au botezat "tranca-fleanca" sau "trangvan" circula încă din 1872, dar caii osteniți trăgeau greu vagoanele la deal și în plus plata personalului și întreținerea cailor sau a grajdurilor erau destul de costisitoare.

Mizeria lăsată în urmă de cai era cea mai mică problemă în acele vremuri. De aceea Primăria a insistat pentru introducerea tramvaiului electric cu toate că mulți s-au opus arătând că dispariția cailor de la tramvaie îi afectează pe potcovari, șelari sau veterinari.

Totuși la 9 decembrie 1894 după aproape doi ani de la debutul lucrărilor primul tramvai electric circula între uzina de la Grozăvești și Târgul Moșilor, lângă Obor.

Primar pe atunci era boierul Nicolae Filipescu, dar demersurile pentru concesionarea liniei electrice i-au aparținut lui Pache Protopopescu.
Vagoanele produse în Germania de Siemens aveau o lățime de 2 metri și uși pe ambele părți însă din cauza riscului de accidente cele de pe partea stângă au fost închise definitiv.

"Drăcovenia" lui Bazilescu ducea şi aducea călătorii la Gara de Nord

Opt tramvaie cu opt remorci și frâne cu aer comprimat circulau pe linia cu o lungime de 5 km. care tăia orașul de la vest la est. În 1906, pe o linie care ducea la Gara de Nord a circulat pentru puțin timp și un tramvai cu aburi. "Drăcovenia" lui Bazilescu așa cum i s-a mai spus depășea 20 km/h și se alimenta cu apă dintr-o stație intermediară. Nu scotea fum și nici scântei care să-i deranjeze pe călători însă nu era rentabil și a fost retras din circulație.

sursa: romania-actualitati.ro

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *